Методика критичного
мислення на уроках
трудового навчання та
технології
Творити - значить жити.
(Ромен Роллан)
Навчання без міркування — даремне,
міркування без навчання — небезпечне.
(Конфуцій)
У наш час особливої актуальності набуває
проблема розвитку вмінь критичного мислення. Реалії сучасного життя вимагають
подолання репродуктивного стилю навчання і переходу до нової освітньої
парадигми, яка забезпечуватиме пізнавальну активність і самостійність мислення
учнів. Це є стратегічним напрямом модернізації освіти. А самостійність мислення
неможлива без його критичності.
Впровадження навчання, орієнтованого на
розвиток критичного мислення, є нагальною методичною проблемою сучасної освіти.
Розвивати критичне мислення, його основи можна під час вивчення шкільних
навчальних предметів, в тому числі й трудового навчання.
Мислити
критично - не означає «мислити багато». Головною метою трудового навчання є формування технологічно
освіченої особистості, яка може реалізувати себе в самостійному житті,
професійно самовизначитись і знайти своє місце в сучасному суспільстві.
Творчість визначають як створення нових за задумом культурних або матеріальних
цінностей, процес об'єктивізації внутрішнього світу людини. Креативність -
здатність перетворювати здійснювану діяльність у творчий процес, здатність
помічати і формулювати альтернативи, брати під сумнів, уміння вникати в
проблему і водночас відірватися від дійсності, побачити перспективу, вміння
бачити знайомий об'єкт з нового боку, в новому контексті.
Ознаки людини, яка
мислить критично:
- Здатність сприймати думки інших критично - людина
виявляє здатність прислухатись до думок інших, оцінювати й аналізувати їх щодо
розв`язання поставленої проблеми.
- Компетентність - людина виявляє прагнення
до аргументації прийнятого нею рішення на основі життєвого досвіду, фактів з
життя та знання справи.
- Незалежність
думок - людина прислуховується до критики на свою адресу, може протиставити
свою думку думкам інших або не погодитися з групою.
- Допитливість - людина виявляє вміння
проникнути в сутність проблеми, глибину інформації.
- Здатність
до діалогу та дискусії - людина вміє вести діалог та дискутувати, тобто
вислухати думку інших, з повагою ставитись до цих думок, переконливо доводити
свою позицію, толерантно поводити себе під час проведення дискусій.
Критичне
мислення – це перша сходинка до творчого, креативного мислення. Творче
мислення - це бажання пізнавати нове, незвідане, здатність людини до новизни,
неповторності,оригінальності Усі радощі життя – у творчості.
Щоб людина могла думати, міркувати про
щось, їй потрібен достатній запас знань. Володіння інформацією або знаннями —
це основа, на якій розвиваються всі інші більш високі рівні мислення.
Інформація є відправним пунктом критичного мислення, бо не можна думати з
«порожньою» головою. Мати
інформацію замало, це лише елементи, «цеглинки», що використовуються для
будівництва знань. Ці «цеглинки» будуть лише «захаращувати територію», якщо
немає розуміння, як ними правильно скористатися. Відсутність розуміння стає
очевидною, коли необхідно використовувати інформацію для вирішення якоїсь
задачі, формулювання висновку або створення нової гіпотези.
На рівні розуміння фактів, ідей та
теорій, почутих або прочитаних, з’являється здатність називати їх знайомими
термінами, переказувати своїми словами. Якщо є розуміння — тоді не потрібні
зазубрені з підручника чи почуті від вчителя формулювання.
Для
цього необхідно вміти:
— інтерпретувати, тобто
переказати своїми словами або представити почуте в іншій формі, «перевести» з
однієї «мови» на іншу, наприклад, з словесної форми — у графічну, у вигляді
малюнка, ескізу.
— наводити свої
приклади;
— класифікувати, тобто
визначити, до якої відомої групи предметів, явищ відноситься нове;
— виділяти головне,
відокремлюючи його від другорядного;
— пояснювати, що може
відбуватися далі або в аналогічних випадках (наприклад, передбачати подальший
перебіг подій, їх наслідки, результати);
— порівнювати, тобто
знаходити схожість і відмінність.
Головним
завданням майстер-класу є налаштувати вихованців в умовах критичного
мислення на плідну співпрацю і розкрити
творчі здібності для подальшого духовного збагачення.
Попереднє накопичення знань,
спостережень, вражень та навичок - початок цілеспрямованої роботи. Задум
виражає мету і напрям усієї роботи, стимулює діяльність фантазії та уяви.
Період “виношування”, коли сконцентровуються досвід вражень та уява
особистості. Людина звертається до напрацьованого матеріалу, власного досвіду.
Критичне мислення є одним із компонентів, що визначають сформованість творчого
мислення. Критичність мислення є одним з компонентів творчого потенціалу.
На кожному етапі творчої діяльності
необхідно критично оцінювати результат, розглядаючи всі можливі рішення проблеми.
Це дозволить уникати «повторних відкриттів», логічно й чітко аргументувати свою
позицію. Критичне мислення - це
вміння активно, творчо, індивідуально сприймати інформацію, оптимально
застосовувати потрібний вид розумової діяльності, різносторонньо аналізувати
інформацію, мати особисту незалежну думку та вміти коректно її відстоювати,
уміти застосувати здобуті знання на практиці.
Результатом
навчальної діяльності учнів при вивченні трудового навчання є проект, який
передбачає уміння працювати з інформаційними джерелами, здійснювати аналіз та
оцінку технологічних об'єктів, свідомо обирати ті чи інші трудові прийоми і
технічні засоби.
Як відомо, діти – допитливі від природи
та прагнуть пізнати світ. Вони здатні висувати дуже багато оригінальних ідей.
Тому моє головне завдання, як вчителя на уроці, майстер – класі або проєктній
роботі – бути помічником, що стимулює до пошуку інформації, пізнанню та
осмисленню нового, генеруванню власних ідей.
Здатність учнів мислити критично, творчо і
креативно є для мене головним аспектом навчання та виховання. Аналізуючи
потреби сьогодення здобувачі освіти повинні вміти знаходити вихід із будь-якої
ситуації. Багато хто чув про таке поняття, як «Лайфхак», але мало хто намагався
впровадити цей елемент у постійний процес повсякденного життя. Для повного
розуміння – це корисні поради, маленькі хитрощі, котрі допомагають знайти шляхи
вирішення певних проблем.
Сьогодні ми скористаємося ідеєю впровадити цю
технологію на майстер-класі. Сучасне життя продовжує диктувати нові умови та
правила. Дуже складно уявити людину без мобільного телефону, тому сьогодні я
пропоную розглянути варіанти виготовлення підставки під телефон з використанням
підручних інструментів і матеріалів.
Обладнання
– лінійка, олівець, аркуші А4, клей, відходи деревини, картон, ножиці,
шліфувальна шкіра.
Щоб переконатися, що учні дисципліновано
налаштовані на спільну діяльність, нагадую основні вимоги ТБ, адже навіть в
умовах творчого критичного мислення не потрібно забувати правила безпечного
користування інструментами.
Перш ніж розпочати ознайомлення учнів з
технологією «лайфхак», пропоную переглянути відео фрагмент необхідних
конструкційних матеріалів, які будуть використовуватися в роботі. Діти після
цього мають зробити свої припущення щодо доцільності використання того чи
іншого матеріалу для виробу. Для реалізації «кошику ідей» дітям вказую загальний проєктний виріб і надаю
можливість подумати, яким чином його можна швидко виготовити. Як результат до
кошика потраплять лише найкращі ідеї, які в підсумку знадобляться у творчому
пошуку.
«Маркування тексту»
Щоб виготовити виріб, необхідно розуміти
його призначення та мати повну інформацію. З поданої довідки треба вибрати
історичні відомості, що стосуються виготовлення виробу та записати їх у
хронологічній послідовності або інструкційно – технологічній картці.
Користуючись методом «лайфхак» аргументую
кожен свій крок і технологічну дію при показі послідовності роботи. Коли учні
повторюють і коментують власне виконання, вимагаю ретельно дотримуватися
технології виготовлення виробу. На завершальній стадії творчого завдання,
пропоную вихованцям обмінятися готовими проєктними виробами і провести контроль
якості для оцінювання один одного.
Одне з головних умінь,
необхідних сучасній людині — це уміння критично оцінювати предмети, події,
факти, риси або характеристики, а також інформацію, ідеї, теорії для того, щоб
визначити їх важливість, корисність, цінність або значення. Оцінювання
допомагає приймати розумні, правильні і справедливі рішення. У процесі
оцінювання (напрацювання оцінки) людина формує судження стосовно того, що (або
хто) оцінюється. Формулювання оцінного судження — один із найбільш складних
рівнів мислення, що базується на результатах і розумінні, аналізі і
синтезі.
Кожному вчителеві варто усвідомити, що
розвивати критичне мислення – це не
вчити учнів тому, що вони повинні
думати, а як вони мають це робити, як мають думати – розвивати навички пошуку
та переосмислення інформації, аналізу,
синтезу, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандартні
рішення, аналізувати результати своєї роботи, свої вчинки тощо.
Ефективність навчання критичного мислення
буде більшою тоді, коли буде більше можливостей для самостійних думок та дій учнів. У порівнянні з іншими шкільними
навчальними предметами, саме в трудовому навчанні найбільше відображення
знаходить суть китайського прислів’я: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і
я запам’ятаю, дозволь мені діяти самому – і я навчуся». Широким полем для
навчання учнів самостійно мислити, шукати інформацію, аналізувати, порівнювати,
синтезувати – формування вмінь критичного мислення, є проектно-технологічна діяльність учнів в
процесі вивчення трудового навчання. Формування вміння критичного мислення
учнів – це реалізація одного із завдань
сучасної школи.
Немає коментарів:
Дописати коментар